Klachtenregeling

Onze werkwijze wat betreft het omgaan en verwerken van een klacht.

Wij vinden het erg belangrijk dat jij je bij Demazorg prettig voelt en dat je tevreden bent over onze dienstverlening. Elk nieuwe dag zien wij als een kans voor verbetering. Vandaar dat wij regelmatig doelen opstellen en deze dagelijks nastreven voor het verbeteren van onze kwaliteitszorg.

Het kan echter voorkomen dat jij als cliënt, familie of belanghebbende, ontevreden bent over onze dienstverlening. Een klacht heeft bij velen een negatieve klank en dat is jammer. Klachten kunnen namelijk ook bijdragen aan het verbeteren van de situatie voor zowel jou als voor ons. Demazorg beschouwt een klacht daarom eerder als advies die ons kan helpen bij het verbeteren van onze kwaliteitszorg.

Een interne klacht indienen

Het is mogelijk dat je ontevreden bent over de werkzaamheden die wij leveren. Voor ons is het dan ook belangrijk dat je het bespraakbaar maakt met ons. Dit kan met een vertrouwenspersoon zoals jouw mentor of een specifieke begeleider. Bovendien hebben wij een gedragswetenschapper die als interne vertrouwenspersoon bij ons functioneert. Bij deze wetenschapper kan je altijd terecht voor het geval er iets aan de hand is en besproken moet worden. Samen met jou zoeken we dan naar een oplossing.

Kom je er niet uit en wil je liever eerst een klacht indienen bij de directie of klachtencoördinator?
Dan kun je via de onderstaande knop ”Interne klacht indienen” een mail sturen naar onze directie of klachtencoördinator met daarin jouw klacht of onvrede. Wil je liever gelijk een klacht indienen bij Klachtenportaalzorg? Lees dan het volgende paragraaf.

Een klacht indienen bij Klachtenportaal Zorg

Het is ook mogelijk dat je na de interne klacht nog steeds ontevreden bent en/of de klacht liever buiten onze instelling wil bespreken. Voor dit soort gevallen kun je terecht bij externe partij genaamd Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een onafhankelijke klachtencommissie waarin klachtenfunctionarissen werkzaam zijn. Een klachtenfunctionaris zal jouw klacht aanhoren en je helpen met het indienen van een klacht. Dit proces verloopt volgens een vastgestelde procedure en een klachtenreglement, namelijk:

  • Het indienen van een klacht en contacteren van een klachtenfunctionaris kan via deze link
  • De klachtenprocedure en klachtenregeling is te vinden via deze link

Nadat jij jouw klacht of onvrede hebt opgestuurd, zal Klachtenportaal Zorg bepalen of het voldoet aan de voorwaarden van verdere behandeling en welk procedure daarbij het meest passend is. Bij ontbrekende en/of onduidelijke informatie zullen zij contact met je opnemen om deze te verbeteren en opnieuw in te dienen. Ook bij behoefte aan vrijstaand advies omtrent het omgaan met ontevredenheid kun je terecht bij Klachtenportaal Zorg.

Weet je niet welke klachtenprocedure voor jou geldt? Neem dan contact op met Klachtenportaal Zorg via de mail (info@klachtenportaalzorg.nl) .

Bekijk de website van Klachtenportaal Zorg voor meer informatie over het indienen van een klacht.

Voor cliënten jonger dan 18 jaar

Voor onze minderjarige cliënten (onder de 18 jaar) hebben wij een onafhankelijke vertrouwenspersoon die samen met het akj werkt en jaarlijks bij ons langskomt (voor meer informatie zie website van akj).

Alle zorginstellingen die jeugdzorg aanbieden, zijn verplicht zich aan te melden bij het akj en om een vertrouwenspersoon van hun te laten langskomen. Onze minderjarige cliënten kunnen bij zo’n akj-vertrouwenspersoon terecht als ze ergens mee zitten en dit niet binnen onze zorginstelling willen bespreken. Ben jij een minderjarige cliënt bij ons en heb je hier behoefte aan? Vraag dan de naam van de vertrouwenspersoon binnen Demazorg aan jouw begeleider.

JeugdStem logo