Klachtenregeling

Onze werkwijze wat betreft het omgaan en verwerken van een klacht.
Wij streven er naar dat jij je op je gemak en thuis voelt bij Demazorg en dat jij tevreden bent over onze dienstverlening. Kwaliteit en professionaliteit staan voorop bij Demazorg. We zetten ons elke dag in voor kwaliteitszorg en stellen doelen om elke dag naar toe te werken. Toch kan het gebeuren dat jij als cliënt, familie of belanghebbende niet tevreden bent. Klagen heeft bij veel mensen een negatieve klank. Dat is jammer, want klachten kunnen bijdragen aan het verbeteren van de situatie voor jou en voor ons. Een klacht zien wij bij Demazorg dan ook liever als een advies om de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Een interne klacht indienen

Het kan natuurlijk zijn dat je ergens ontevreden over bent. Dan vinden we het erg fijn dat je dit met ons bespreekt. Dit kan met iemand die jij vertrouwt. Bijvoorbeeld uw mentor of een specifieke begeleider. Onze gedragswetenschapper is de interne vertrouwenspersoon. Je kunt dus ook altijd bij de gedragswetenschapper terecht als er iets is. Samen gaan we dan zoeken naar een oplossing.

Kom je er niet uit? En wil je liever eerst een klacht indienen bij de directie of klachtencoördinator?
Dan kun je via de onderstaande knop ” Interne klacht indienen” een mail sturen naar onze directie of klachtencoördinator met daarin jouw klacht of onvrede. Wil je liever gelijk een klacht indienen bij Klachtenportaalzorg? Lees dan het volgende paragraaf.

Een klacht indienen bij Klachtenportaal Zorg

Het kan daarna natuurlijk zo zijn dat u alsnog niet tevreden bent, of dat u liever met iemand van buiten de instelling praat. Dan kunt u terecht bij een onafhankelijke klachtencommissie. Wij zijn aangesloten bij Klachtenportaal Zorg waarin klachtenfunctionarissen werkzaam zijn.
Een klachtenfunctionaris luistert naar waar u ontevreden over bent en kan u helpen een klacht in te dienen. Dit gebeurt volgens een vaste klachtenprocedure en klachtenreglement:

 

Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.

Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op.

Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen naar info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen.

Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.

Voor cliënten jonger dan 18 jaar

Voor cliënten jonger dan 18 jaar, hebben wij een vertrouwenspersoon. Deze is aangesloten bij het AKJ (voor meer informatie zie https://www.akj.nl/welkom/). De vertrouwenspersoon van het AKJ komt elk jaar langs en is onafhankelijk. Zorginstellingen die Jeugdzorg bieden zijn verplicht om zich aan te sluiten bij het AKJ en een vertrouwenspersoon van het AKJ langs te laten komen. Je kunt bij deze vertrouwenspersoon terecht als je ergens mee zit en jij dit niet met iemand binnen onze zorginstelling wilt bespreken. Vraag jouw begeleider naar de naam van de vertrouwenspersoon van Demazorg.

JeugdStem logo